Frankrike överväger ta från Google och ge till musikbranschen

januari 7, 2010

I Frankrike överväger regeringen enligt en CNET-artikel att införa en internationell skatt på intäkter från klickningar på online-reklam. Det är vad som föreslås i en rapport beställd av franska regeringen. Tanken är att även annonsföretag, speciellt Google pekas ut, som inte har sitt säte i Frankrike ska omfattas av skatten. Intäkterna ska gå till förlags- och musikbranschsubventioner. Enligt Le Monde är det Sarkozy som har det sista ordet. Det hela antas kunna inbringa motsvarande ett antal hundra miljoner kronor per år. Om jag förstår förslaget rätt är skatten tänkt att endast gälla sådana reklamklick som fransmän ger upphov till, vilket skulle kontrolleras via webbsidebesökarnas IP-adresser. Se artikeln i Le Monde (maskinöversättning).

Andra som uppmärksammar nyheten: Rick Falkvinge, HAX (som länkar till en Wired-artikel), Techdirt
Förhoppningsvis kommer någon som kan franska (Anaïs kanske) kunna förklara mer i detalj hur franska staten tänker sig gå till väga för att beskatta utländska företag.

Uppdatering: CNET har en nyare och mer detaljerad artikel.

3 Responses to “Frankrike överväger ta från Google och ge till musikbranschen”


  1. […] Via något slags Geo-IP-lösning verkar det som. Se artikeln i Le Monde. […]

  2. m96 Says:

    Sicka jävla dårar. Varför inte subventionera skrivmaskinsbranschen också? Den går väl inte heller så bra..

  3. Tor M Says:

    Jag antar att det är sådant som händer när politiker lutar sig mot särintressen istället för att vägledas av vetenskapliga analyser.

    Se gärna mitt inlägg om internalisering av externaliteter för en beskrivning av vad som ligger bakom detta sätt att resonera. I det här fallet har det ju dock gått dubbelt snett eftersom det inte finns någon koppling mellan reklamintäkterna och subventionerna som de är tänkta att gå till.


Kommentarer inaktiverade.