Piratpartiets misslyckande

april 24, 2014

Piratpartiet har publicerat en rapport som på ett mycket överskådligt sätt visar vad partiet gjort och åstadkommit i EU-parlamentet. All heder åt Engström och Andersdotter för deras värdefulla insatser för en sund informationspolitik och mänskliga rättigheter. Möjligtvis kan jag tycka att Carl Schlyters (mp) roll i Acta-protesterna förminskas på ett litet orättvist sätt. Acta-bloggen fyllde en mycket viktig funktion (precis som nu aktuella ttippen gör det idag).

Hur som helst, jag skulle vilja balansera rapporten genom att ta upp vad jag upplever vara ett betydande misslyckande: piratpartiet lyckades inte stoppa det enhetliga EU-patentsystemet. Det innebär såvitt jag förstår att Sverige kommer att ingå i ett europeiskt patentsystem med bristande möjlighet till demokratiskt ansvarsutkrävande där vi på sikt riskerar att utsättas för mjukvarupatent.

Vad värre är verkade Christian Engström göra felbedömningen att EU-patentet (”unitary patent”), till följd av oenighet bland medlemsländerna, aldrig skulle bli verklighet. Även om piratpartiet vid omröstningen i EU-parlamentet motsatte sig ändringarna försökte man, kanske på grund av denna missbedömning, aldrig i förväg väcka allmän opinion och uppmana medborgare att göra sin röst hörd. Detta misslyckande förtar inte de goda saker (pp) uppnått och jag skulle inte avråda någon från att rösta på (pp) av denna anledning, men det är likväl en besvikelse att det inte ens gjordes några försök till gräsrotsmobilisering.

 

3 Responses to “Piratpartiets misslyckande”

  1. Christian Engström Says:

    Det stämmer att vi förlorade den här ronden av fajten runt patentsystemet, och att det infördes ett ”patent with unitary effect” mot Piratpartiets och den Gröna gruppens vilja.

    Men det berodde inte på någon felbedömning där jag trodde att vi skulle vinna. Jag kämpade så mycket jag kunde i utskottet, men redan från början stod det klart att vi hade moderaternas, sossarnas och liberalernas grupp emot oss, och att vi hade mycket små chanser att lyckas. Men jag försökte som sagt ändå.

    Det kanske också stämmer att det hade gått att vinna om det hade funnits en bred folklig opinion mot den här extremt tekniska förändringen i patentlagstiftningen, men att någon sådan inte synts till kan knappast Piratpartiet lastas för. Vi har hela tiden varit tydliga med vår patentkritik, men det är i princip inga alls utanför partiet som har hängt på och startat någon aktivism mot patent. Därmed hade vi inte det kortet att spela den här gången.

    De positiva med det ”patent with unitary effect” som parlamentet beslutade om är att det nästan säkert är olagligt och i strid mot EU’s grundfördrag. Det kommer i sinom tid att prövas av domstolen, så jag räknar med att det är stor chans att ärendet kommer tillbaka till EU-parlamentet nästa mandatperiod.

    Kruxet med det som parlamentet antog är just att det är ett ett ”patent with unitary effect”, vilket INTE är detsamma som ett ”unitary patent”. Konstruktionen innebär att EU delegerar makt till en icke-EU-institution, eftersom det europeiska patentverket EPO inte lyder under EU utan är fristående. Det är olagligt enligt fördragen, så därför finns det goda chanser att det blir en rond till runt patenten.

    Då kommer Piratpartiet fortsätta kämpa för att EPO ställs under politisk kontroll och tvingas följa de lagar som parlamentet beslutar om, istället för att som idag i praktiken kunna skita i lagen och bevilja patent på nästan vad som helst.

    • Tor M Says:

      Hej Christian! Tack för svaret.

      ”Men det berodde inte på någon felbedömning där jag trodde att vi skulle vinna.”

      Jag tror att vi kanske tänker på olika tidpunkter. Det var vid Acta-demonstrationen i början av 2012 som du sade att förslaget om EU-patent inte var skäl till någon större oro på grund av oenigheterna mellan medlemsländerna. Det har jag svårt att i backspegeln se som något annat än en felbedömning.

      Jag tycker inte att jag är orättvis – jag lastar inte partiet för utfallet utan bristande försök att i tid mobilisera. Jag hade inte heller väntat mig en folkstorm lik kring Acta i en så här teknisk fråga, men jag är övertygad om att det hade gått att väcka en hel del uppmärksamhet bland enskilda mjukvaruutvecklare, småföretag, öppen källkodsentusiaster och andra intresserade om man hade försökt. Det visar ju inte minst erfarenheterna från den tidigare mjukvarupatentstriden i EU.

      ”Vi har hela tiden varit tydliga med vår patentkritik, men det är i princip inga alls utanför partiet som har hängt på och startat någon aktivism mot patent”

      Jag är övertygad om att det hade gått att uppbringa motstånd mot mjukvarupatent. Jag hoppas att piratpartiet i sitt bredare motstånd mot patentsystemet (som jag själv – i likhet med många andra – inte riktigt delar) inte offrar kritiken av just mjukvarupatent. Ibland får man nog vara litet pragmatisk och inte minst med din bakgrund hade jag förväntat mig litet mer högljudda protester.

      Det förtar som sagt inte det goda ni åstadkommit, men är likväl en källa till besvikelse för min del.

      ”Det är olagligt enligt fördragen, så därför finns det goda chanser att det blir en rond till runt patenten.”

      Låt oss hoppas att du har rätt.

  2. manen Says:

    Väldigt bra att du kritiserar våra MEP:ar såhär, utan kritik blir man oftast jävligt själv-god!


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.