Att stå för sin åsikt

februari 9, 2010

Antipiratbyråns kommentarsregler som utesluter kommentarer utan fullständigt angivet namn har vållat litet debatt. Anna Troberg berättar om sina goda erfarenheter och uppmanar APB att vara litet mer liberala. Emil Isberg påpekar att en avatar i internetsammanhang ofta kan säga mer än personens riktiga namn. Bloggaren infallsvinkel beskriver hur det skulle leda till sociala svårigheter för honom/henne att gå ut med sina piratpartisympatier under eget namn och känner sig begränsad av kommentarsreglerna även om han/hon respekterar APB:s rätt att bestämma över sin egen blogg. På bloggen infallsvinkel kan du därför nu kommentera APB:s inlägg under mer liberala regler.

För mig personligen så känns hela den här antydda kopplingen mellan identitet och att stå för sin åsikt märklig. Att stå för sin åsikt betyder för mig att vara beredd att försvara den, att kunna argumentera för den, och att bjuda in andra till att försöka ifrågasätta hållningen för att visa att den ändå står sig stark. Jag skulle nog vilja hävda att den som är anonym men är beredd att diskutera sina åsikter står för sina åsikter mer än den som skriver under namn men sedan inte tar debatten.

Uppdatering:

Jag tänkte bara spinna vidare helt kort utifrån en kommentar från Björn här nedan. Skillnaden mellan att vara anonym och att ange sitt riktiga namn är ofta att den som anger sitt riktiga namn har någonting att förlora på om allmänheten skulle komma att betrakta denne som oseriös – oseriositeten har ett pris. Men för att återknyta till vad Emil Isberg skrev så har även den med en inarbetad psedonym eller känt bloggnamn någonting att förlora på att framstå på ett ofördelaktigt sätt. Det avgörande är alltså inte om man anger sitt riktiga namn eller ej utan om man har något förtroendekapital att använda som insats.

4 Responses to “Att stå för sin åsikt”


  1. Det fins en aspekt till: Ibland tycker man att en synpunkt saknas, även om man själv inte står för den. Skall den aldrig komma fram då, om alla måste stå för sina kommentarer?

  2. Mumfi Says:

    APB står för sin åsikt. Åsikten tycks alltid ha varit att anonymiteten på nätet är ett problem. Att då tillåta anonyma kommentarer skulle varit inkonsekvent.

    Gillar du inte att inte kunna vara anonym? Nåväl, då vet du hur det skulle vara med den saken om APB fått bestämma, och på sin egen blog får de, naturligtvis, bestämma hur det ska vara.

  3. Tor M Says:

    Mumfi,
    jag tror nog inte att man ska dra så långtgående slutsatser utifrån deras kommentarspolicy. Alla hundratals bloggar på s-info har ju t ex. samma regel. Som viktualiebroder påpekar är ju problemet snarast att man går miste om intressanta kommentarer vilket gör läsupplevelsen fattigare för besökare, och i och med att läsaren potentiellt går miste om bra motargument så riskerar även själva blogginlägget att förlora i trovärdighet.

  4. Beelzebjörn Says:

    Kom i ett samtal med några piratvänner för en stund sedan in på Jonas Gardells gamla ‘pöbelartikel’, där han argumenterade att anonymiteten på webben gav en fristad åt mörka krafter, och menade att det var något som behöver åtgärdas.

    Jag ställer mig lika frågande till det där fortfarande. Jag gillar inte anonyma kommentarer av den typen som är så vanliga i politiska bloggar. Jag tycker att fler borde träda fram och stå upp för sin åsikt, men jag har samtidigt förståelse för att det ibland kan finnas legitima skäl att vilja vara anonym.

    Men, hur ska man kunna hylla modet att stå för den man är, om det inte baseras på ett fritt val? Vad finns det för värde i påtvingat kurage, och vad händer med de mörka krafter som Gardell pekade på, om de inte längre får uttryckas? Excorceras de ut bortom världens cirklar?

    Med det sagt kan jag samtidigt förstå Pontén & co som filtrerar kommentarsfältet. Med deras besök på Dreamhack i backspegeln, och med tanke på hur tonen ibland blir riktigt obehaglig i den här debatten, förstår jag dem, även om jag beklagar det.

    Jag tror inte någon är förvånad heller, över att även synpunkter som inte förs fram anonymt, tas bort ur deras kommentarsfält. APB:s blogg är en megafonblogg, och kommentarsmöjligheten finns nog där mest för att ge ett intryck av att man söker dialog, vilket jag tvivlar på att man egentligen gör.

    Alldeles oavsett hur APB väljer att göra på sin blogg, kan de inte styra debatten som helhet.

    Ja, inte än, iaf.


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.